Jakiś czas temu trafiła do nas pokaźna przesyłka od wydawnictwa Replika . Dzisiejszy wpis poświęcony będzie książce:

Jesteś tylko mój
Joanna Sykat
Wydawnictwo Replika 2013

Okładka przyciągała mnie jak magnez, wrzosy, dziewczyna w kapeluszu, prowadząca małego chłopa. Ścieżka wiedzie daleko, w oddali jakiś dom … Do tego kilka słów na tylnej okładce. I wiedziałam że MUSZE ją przeczytać.

Natasza i Renata – czuła kochanka i zdradzana żona.
Dwie kobiety, dwie matki, dwie historie.
I jeden mężczyzna, który łączy i dzieli.

Tytuł i grafika książki zasugerowało mi że będzie to lekka lektura jednak czy może być prostą lekturą książka opisująca trójkąt miłosny? Natasza, Renata i Krzysztof? I dwoje dzieci, ich dzieci. Kto krzywdził, a kto był krzywdzony? Kto został zdradzony, a kto zdradzał? Kto kochał, a kto był ze sobą z wygody, i wdzięczności? Na te wszystkie pytania odpowiada ta książka. I daję wiele do myślenia. Ile można stracić przez czekanie, jak łatwo jest krzywdzić nie wiedząc o tym. 

Książka pokazuje dwie strony zdrady. Natasze i Krzysztofa- dwoje ludzi którzy ze względu na niedojrzałość dziewczyny rozstali się. I spotkali po kilku latach, gdy ten był już z inną… Miłości nie można oszukać, prowadzi ona do romansu….
Renata i Krzysztof- są małżeństwem. Nie z miłości. Z rozsądku… Jest im razem dobrze. Mają dziecko i wszystko jest tak jak być powinno.

Renata  dowiaduje się o zdradzie jednak nic z tym nie robi. Dlaczego? Sama nie wie dlaczego. Może nie chce zniszczyć tego co ma… Jednak spisuje swoje przeżycia…

…Ale ja się ciebie po prostu boje. Najpierw przypominasz nieznośną lolitkę, która aż się prosi, by dać jej klapsa, chwilę później masz oczy kobiety, z którą chciałbym spędzić życie…

Natasza jest pisarką,w swojej najnowszej książce opisała swój dziwny związek z żonatym mężczyzną. Na spotkaniu autorskim pojawia się zdradzona żona- Renata. Która daje pisarce stary zeszyt, w którym spisała swoją wersję historii romansu ze swojego punktu widzenia. Książka „Jesteś tylko mój” jest zapisem obu wersji. Autorka zastosowała narrację pierwszoosobową przez co niejako czytelnik przeżywa stany emocjonalne razem z bohaterami.

…Krzysiek nie kłamał, nie koloryzował, jednak rola jaką mi przeznaczył, była przykra. Może powinnam była spakować się w milczeniu i wrócić do własnego życia, w którym nikt nie próbował mnie pod siebie ustawić. Może… Ale nie potrafiłam. Żonaty Krzysztof ofiarował mi coś tak pełnego i pięknego, jak nigdy wcześniej żaden wolny mężczyzna. To dlatego postanowiłam zostać. Tydzień z nim, a potem może nawet nic…

Książka jest zapisem rozterek i wspomnień jakie przeżywała Natasza czytając zapiski żony kochanka. To historia trzech dorosłych osób, którzy zostali przez los uwikłani w trudnym związku. Trudno oceniać kto zawinił.

Powieść ta pokazuje nam, że prawie nic nie jest w życiu czarne i białe. To opis trudnych relacji damsko- męskich. Dla mnie była to trudna lektura. Czytając, raz byłam po stronie Renaty, ale z drugiej strony rozumiałam Natasze. A Krzysztofowi czasami współczułam. Pełna niebywałych emocji, dopracowana w każdym szczególe, niesamowicie piękna opowieść o uczuciach, o prawdziwym życiu.

…Kiedyś widok trwających ze sobą nieszczęśliwych małżeństw był dla mnie nie do przyjęcia. Nie rozumiałam, jak można na co dzień żyć w takim zakłamaniu dziwnych układach. Kiedyś… Nigdy nie pomyślałam, że sama zaplątam się w taki dziwny układ bez przyszłości, a jednak z przyszłością, byle jaką…

Pełna niebywałych emocji, dopracowana w każdym szczególe, niesamowicie piękna opowieść o uczuciach, o prawdziwym życiu i miłości.  Joanna Sykat kreuje w swojej książce prawdziwych, niejednoznacznych bohaterów, tworzy klimat pomieszczeń i otwartych przestrzeni, nasyca opisy barwami, dźwiękami i zapachem. Ma bogate słownictwo, przez co pozycję tą czyta się szybko i się nie nudzi. Chce się więcej i więcej.

…Może to głupie i naiwne, ale gdy gdy kobieta widzi, że mężczyzna naprawdę się stara, jest wstanie wybaczyć. Nawet wiele wybaczyć…

Ta lektura dała mi wiele do myślenia. W życiu tak wiele mamy wyborów, bardzo często popełniamy błędy. Jednak zawsze warto walczyć o swoje szczęście. Te chwile szczęścia są ważne, bo wspomnienia pozwalają na przeżycie … Ale jednak trzeba pamiętać o tym że szczęście budowane na krzywdzie innych, daje tylko złudzenie, bo zawsze ktoś ucierpi. Zawsze…

…Od paru lat dwie małe dziewczynki huśtają się razem na takiej dziecięcej zabawce. Od paru lat naprzemiennie ja i Renata wygrywamy swój czas z Krzyśkiem. Góra, dół. Góra, dół….

Joanna Sykat najprawdopodobniej stanie się jedną z moich ulubionych autorek, ponieważ w niezwykły sposób potrafi pisać o prostych sprawach, pokazywać, że życie jest skomplikowane, i bardzo szybko zmienia się los człowieka, a liryczny ton jej powieści sprawia, że można i się zadumać, i popłakać. Potrafi przez prostotę i lekkość słów spowodować że śmiejemy się z wydarzeń opisanych w książce. Mam nadzieję że uda mi się również przeczytać inne jej książki: „”Biedronki są ważne”” i „Wszystko dla ciebie”.

 

Specjalne podziękowania dla wydawnictwa REPLIKA za udostępnienie egzemplarza książki.

replika

Skomentuj

Chmurka tagów

